Waitly bringer gennemsigtighed til ventelister
Hvorfor skal det være så besværligt og tidskrævende at administrere ventelister til andelsboliger? Det spørgsmål stillede Tim sig selv som bestyrelsesmedlem i sin andelsforening og blev startskuddet til Waitly. Efter et par år med høj vækst har Waitly rejst deres late pre-seed runde, cementeret deres position på andelsboligmarkedet og succesfuldt udvidet til lejeboligmarkedet. Jeg tager en snak med Tim om hvordan det er at bootstrappe, starte et selskab ved siden af et fuldtidsjob samt hvad fremtidsplanerne er for Waitly.
Om Waitly
- Etableret i 2019 af Tim Myhrvold og Morten Dalgaard
- B2B SaaS Startup der har udviklet venteliste software med nuværende fokus på andelsbolig- og lejemarkedet
- 10 ansatte (februar 2023)
- Branche: Proptech
Om investeringen
- Investering foretaget: Juni 2022
- Kilde: Netværk og DanBAN
- Investeringsproces: 8 måneder
- Rundens størrelse: 3,5 M DKK inkl. VF lån
- Stadie: Late pre-seed
- Investeringsform: Egenkapital og vækstlån
- Rolle: Aktiv, bestyrelsesformand
Juni 2022. Co-founder Morten (tv.) og Tim (3. fra højre) sammen med Waitlys nye investorer.
Kan du sætte lidt flere ord på hvad Waitly er?
Waitly skal være for ventelister hvad Penneo er for digitale underskrifter. Vi vil gøre det nemt og overskueligt både at stå på ventelister, men endnu vigtigere at adminstrere ventelister. Vi har specialiseret os indenfor en niche, ventelister, som indtil nu har været underserviceret i forhold til gode softwareløsninger. Årsagen har muligvis været at man har set for isoleret på produktet og ikke set mulighederne på tværs af vertikaler – vores produkt kan principielt bruges til alle ventelister, hvor du venter mere end et år.
Selskabet blev til på en klassisk start-up facon, nemlig ud fra et kendt problem. Jeg stødte på udfordringen med ventelister i min andelsboligforening, både i forbindelse med at skulle sælge en andelsbolig, men også i form af mit ansvar for ventelister i bestyrelsen. Både håndteringen af ventelisterne og min oplevelse med at sælge en andelsbolig understregede hvor frustrerende og tidskrævende en proces det var.
I starten forsøgte jeg at kvalificere idéen om at løse udfordringen med en softwareløsning ved at række ud til mit netværk, som jeg vidste også boede i andelsboliger. Det viste sig at jeg ikke var den eneste, der var frustreret over den nuværende måde at håndtere ventelister på og det gav mig blod på tanden. Jeg var ikke sikker på hvor stort det kunne blive og oprindeligt var det ikke tænkt at Waitly nødvendigvis skulle blive et fuldtidsarbejde.
Hvordan lykkedes det jer at bootstrappe selskabet i så lang tid og hvordan var det at have Waitly som “deltidsjob”?
I starten var det at bootstrappe en nødvendighed. Vi ville gerne se hvor meget traction vi kunne få i selskabet og både Morten og jeg havde faste udgifter og forpligtelser, der gjorde at vi var afhængige af at forsætte i vores normale jobs. Vi vidste også at vi ville opleve lange salgsprocesser så vi gjorde hvad vi kunne for at lægge arbejdet i ydertimerne. I den forbindelse var det en fordel at mange af vores kunder (bestyrelsesmedlemmer i andelsforeninger) også passede deres job i ydertimerne. Der var dog enkelte kunder, administrationshusene, som var sværere at sælge til på deltid. Det skyldtes især at de har en anden tilgang til leverandørsikkerhed og derfor ville sikre sig at Waitly var en blivende løsning.
Hvad er Bootstrapping?
Bootstrapping I start-up regi refererer til at starte og drive en virksomhed udelukkende med egne midler samt eventuel omsætning fra kunder. Bootstrapping kan være en god taktik til at nå vigtige milepæle (såsom product-market-fit) inden man rejser kapital. Det er dog ikke alle forretningmodeller, der egner sig til bootstrapping og ikke alle har den nødvendige finansielle fleksibilitet til at benytte sig af bootstrapping.
Har du nogle gode råd til andre, som overvejer at starte et selskab ved siden af deres “rigtige” arbejde?
Sørg for at sætte dig nogle bestemte mål fra start af. Du skal have konkrete målsætninger og en tidsmæssig bagkant fra start af, så du ikke fortsætter med noget på ubestemt tid, som måske ikke er din tid værd. Derudover skal du være meget afklaret med at det vil kræve, at du giver afkald på en del ting. Det betyder også at det kan være en rigtig god ide at afstemme regler/kriterier for hvordan I skal arbejde som co-founders, da I begge skal få arbejdet til at passe ved siden af et andet job. Det kan være en god ide at få det ned papir så I har noget helt konkret at forholde jer til. Denne afklaring er også en god idé at tage med en eventuel kæreste/partner, da en start-up som bijob også vil påvirke privatlivet.
Du skal også være indstillet på at være ekstra forberedt til møder med større kunder. De større kunder vil ofte se endnu tættere på hvordan dit selskab er struktureret, hvor mange medarbejdere I har osv. I denne situation kan det være en udfordring ikke at være fuldtid, da det kan skabe en hvis usikkerhed hos de potentielle kunder om du er involveret nok. Derfor er det godt at have din plan klar for virksomheden, så du kan redegøre for hvornår du indtræder fuldtid og illustrere hvordan du har “hånden på kogepladen”. For vores vedkommende hjalp det at vi indbetalte flere penge end nødvendigt for at stifte et ApS.
Fra vi talte sammen om investering i Watly første gang til investeringen var gennemført gik der otte (!) måneder. Hvad tror du det skyldtes og hvad lærte I af jeres kapitalrejsning i 2022?
Vi havde en forholdsvis lang investeringsproces primært af to årsager:
- Vi manglede ikke kapital akut. Vi havde formået at skabe en forretning, der kunne holde sig selv kørende. Kapitalen vi søgte skulle selvfølgelig bruges på at accellerere vores salg, men vi havde ikke presset fra snart at løbe tør for penge. Det gjorde at vi kunne tage os god tid og pitche Waitly for mange forskellige parter og sørge for, at vi fik et godt miks af investorer med.
- Det at vi havde forskellige typer af investorer med gjorde også at selve processen blev lidt længere end forventet. Vi havde 3 forskellige typer af investorer med i forløbet og dermed tre forskellige parter, der skulle være enige om vilkår mv. For nogle af dem var denne type investering ikke hverdagskost og det gjorde også at det trak lidt ud. Slutteligt sprang en investor også fra i forløbet, da de ikke kunne nå at få en struktur på plads for at foretage investeringen.
Processen har lært mig at forsøge hurtigere at få commitment og term sheet på bordet. Omvendt var vi i en “luksussituation”, da vi ikke manglede kapitalen akut så processen var alt i alt helt ok. Der var også rigeligt med positive tilkendegivelser og vi kunne have rejst over dobbelt så mange penge hvis vi ville – det er ikke sikkert det var tilfældet hvis vi havde kørt en meget kort proces.
Vi har også lært at det er en ikke eksakt videnskab at sætte en valuation på sit selskab. Det er en svær øvelse og også en øvelse, der ikke findes ét rigtigt svar på. Vi spurgte meget rundt i vores netværk og kiggede på andre start-ups. Når man er så tidligt på vækstrejsen kan det være svært med en valuation baseret på en multipel, men det kan også være svært at argumentere for en valuation baseret på “hope value” om kæmpestore fremtidige indtjeninger. Derfor kan jeg kun anbefale at man taler med andre om sin valuation for at få umiddelbar feedback på niveauet.
Hvad byder fremtiden på for Waitly på den korte og lange bane?
På den korte bane skal vi for alvor have åbnet for andre vertikaler, som fx. kolonihaver og lejeboligmarkedet. Det er vi godt igang med, men vi skal gøre det i endnu højere grad for at bevise vores skalerbarhed og vise at vores potentielle marked er større. For at understøtte dette skal vores platform kunne varetage endnu mere volumen og i takt med at vi får bevist os på andre vertikaler vil vi i andet halvår 2023 rejse næste runde penge. Når vi rejser penge næste gang er det vores forventning at vores omsætning ligger på omkring 300.000 kr. i MRR (monthly recurring revenue).
På den lidt længere bane skal vi tage Waitly til udlandet. Ventelister, især til boligmarkedet, er ikke unikt for det danske marked og vi har lande omkring os med en langt større lejeboligmasse. Det er her vi for alvor skal bevise skalerbarheden i vores produkt. I takt med dette vil vi arbejde imod at blive mere “product-led” – vores løsning skal i højere grad “sælge sig selv” og det skal være brugervenligt nok til at det meste onboarding og support kan klares af kunderne selv. I løbet af 2025 er målet at vi skal opnå en ARR (annual recurring revenue) på et to-cifret millionbeløb.
Hvad er dine tre bedste råd til andre founders?
- Sørg for at få et advisory board på plads tidligt. Du kan fx gå på jagt blandt dine potentielle kunder. Lyt til de dialoger hvor du får mest feedback og involvering, disse typer får du med størst sandsynlighed med på ideen om at være en del af dit advisory board. Husk også at italesætte deres styrker og mulighed for at sætte et præg på produktet. Derudover ville jeg gå efter en fra mit netværk, som jeg stoler på og kender personens kompetencer og styrker. Slutteligt kan det være en stor fordel at få en med om bord, som har prøvet rejsen før. I start-up økosystemet er det mit indtryk at vi er gode til at hjælpe hinanden. Jeg håber også selv at kunne give tilbage en dag og vil gerne sidde i et advisory board for et spændende selskab.
- Fokuser på de vigtigste partnerskaber. Prøv relativt hurtigt at få etableret partnerskaber med spillere, som du ved kan hjælpe dig kommercielt. Det kan godt være at du må give noget gratis væk for at indgå disse partnerskaber, men den værdi de kan skabe kommer mange gange tilbage. De kan både åbne døre for dig, men er også med til at verificere din virksomhed.
- Dine første ansatte er essentielle i at skabe værdi for selskabet, da de skal være med på at løbe hurtigt og langt sammen med dig. De skal have et drive, en lyst og viljen til at give den en skalle, så løber selskabet meget hurtigere imod succes. De første ansatte bør også være nogen som kan løbe selv og som ikke kræver fuld opmærksomhed, da det vil sætte en stopper for udviklingen i den tidlige fase.
Investorvinklen og hvordan jeg arbejder med Waitly
Jeg har haft fornøjelsen af at kende til Waitly siden 2019 og har derfor haft den sjældne mulighed for at følge med på sidelinjen i nogle år før de søgte penge. Det har givet mig indsigt i hvor dygtige Tim og Morten har været til at eksekvere på deres mission og konvertere en god idé til kommercialisering. Jeg var derfor hurtigt interesseret, da Tim rakte ud i efteråret 2021 i forbindelse med en forestående funding-runde. Tim og Morten har forstået at definere og løse et meget konkret problem samtidig med at de har været gode til at fokusere og ikke gøre deres produkt for bredt.
Due dilligence processen i forbindelse med investeringen understregede yderligere at Tim og Morten er et team jeg havde lyst til at investere i og arbejde med. Samtalerne, planerne og arbejdet med de centrale dokumenter gav mig et indtryk af at jeg havde at gøre med et team der er dedikerede, profesionelle, behagelige og punktlige.
Waitly pitchede blandt andet i DanBAN og som medlem heraf gik jeg sammen med 4 andre business angels om investeringen i Waitly. Jeg repræsenterer denne gruppe af investorer via min rolle som bestyrelsesforperson i Waitly. I denne rolle bidrager jeg til bestyrelsesmøder, men endnu vigtigere imellem møderne. Her har vi afholdt workshops om overordnet strategi, pris-modeller, B2B marketing og meget mere. Tim og jeg afholder fast møde hver 14. dag hvor vi følger op på de mest forretningskritiske udviklinger.
Hvad Waitly gør rigtig godt, som andre kan lære af:
✅
Tim og Morten er yderst profesionelle, velforberedte og overholder deadlines
🛫
Der bliver altid tænkt mindst to skridt frem og planlægning af fx fundingrejsen tager udgangspunkt i flere forskellige scenarier så selskabet altid er velforberedt
💬
Kommunikationen med investorerne og afrapportering af udviklingen i selskabet er eksemplarisk og de er gode til at sikre, at alle er orienteret om de vigtigste udviklinger i selskabet